Overzicht week 2 - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Matthias Van Mol - WaarBenJij.nu Overzicht week 2 - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Matthias Van Mol - WaarBenJij.nu

Overzicht week 2

Blijf op de hoogte en volg Matthias

16 Maart 2014 | Finland, Vaasa

Hejhej,

de eerste stageweek zit erop. Enorm vermoeiend daar ze niet zo goed engels spreken. Moet dus bijna heel de dag Zweeds spreken, en dit betert wel maar blijft verschrikkelijk moeilijk. Handelingen die in België zo simpel zijn worden nu enorm moeilijk omdat ik de patiënt niet versta. Een heel deel spreekt dan ook Fins. Dus nadat ik Zweeds kan zal ik aan Fins beginnen.
Ze zijn wel verschrikkelijk vriendelijk op stage. Elke nieuwe persoon die ik zie stelt zich voor aan mij en geeft mij een hand. Helemaal anders dan in het belgenland.

De eerste keer ook is op café geweest hier. Naar een irisch pub. Verschrikkelijk verschrikkelijk duur. Bij de inkom moet je u jas afgeven en dat kost al 3 euro en voor een pint van 0.4 liter betaal je 4.5 euro. Dus op een avond kan je al eens wat uitgeven. Voor de portofeuille slecht, maar goed voor de gezondheid natuurlijk :D.

In elke winkel vind je gokkasten. En daar zijn altijd mensen aan het spelen. Ze zijn hier toch tamelijk verslaafd wat gokken betreft.

Heb mezelf deze week ook opgesloten in mijn kamer. Ik moest mijn sleutel 6-7 keer draaien voor ik mijn deur openkreeg en dacht dus al dat er iets mis was. Tot ik donderdag langs binnenin voelde dat de knop voor mijn deur open te doen doordraaide. Ik moest me nog douchen na t lopen en wist dat ik mijn deur niet mocht sluiten want dan had ik een probleem. Nu ja, na het douchen deed ik met een reflex de deur toe en daar zat ik dan opgesloten. Na een paar nummers te bellen had ik de juiste gevonden die iemand kon contacteren. Deze persoon stond er binnen het kwartier en heeft mijn slot gemaakt. Gelukkig dat ik nog niet naar stage moest.

Mijn verjaardag is gevierd met uiteraard zelfgemaakte lasagna en een lekkere aardbeitaart. Toch 2 keer mijn verjaardag gevierd dan dit jaar :D.

Er is terug sneeuw gevallen, dus vanmorgen de eerste keer in de sneeuw gaan lopen. Aan de kant van het water is het wel gevaarlijk want je kan het verschil tussen gewone grond en ijs moeilijk zien. Wel prachtig. Heb een nieuwe route gelopen, maar was wel zeer verlaten in een bos. Oppassen geblazen voor wolven beren en elanden die gesignaleerd zijn in de omgeving.

Er is een sauna in het gebouw, en al regelmatig gebruik van gemaakt. Normaal ben ik niet zo voor sauna's, maar is toch ontspannend. Of het uit te houden is hangt er vanaf met wie dat je erin zit. Sommige mensen kappen echt wel veel water erop en dan wordt het veel te warm.

Op zich vallen mijn kotgenoten trouwens mee. Ze zijn vriendelijk, maar er is gewoon een groot cultuurverschil. Eén van mijn kotgenoten spreekt vloeiend Fins, en de andere spreekt praktisch geen Zweeds of Fins terwijl hij hier al 2 jaar woont.

Voor de rest valt het hier allemaal best mee in Vaasa. Dit is zowat de schets van mijn week.

Vele groeten

Matthias



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Matthias

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 5403

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 13 Juni 2014

Erasmus Finland Vaasa

Landen bezocht: